سایت جـامع آستـان وصـال شامل بـخش های شعر , روایت تـاریخی , آمـوزش مداحی , کتـاب , شعـر و مقـتل , آمـوزش قرآن شهید و شهادت , نرم افزارهای مذهبی , رسانه صوتی و تصویری , احادیث , منویـات بزرگان...

ترسیم حالات حضرت رباب در شهادت حضرت علی اصغر علیه‌السلام

شاعر : حسن لطفی
نوع شعر : مرثیه
وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن
قالب شعر : غزل

در زیرِ آفـتاب بـبـیـن سـوخـتـی رُبـاب            خـیره مَشو به آب بـبـین سوختی رُباب

شــرمـنـده‌ام کـنـارِ تـو از رویِ مـادرم            شــرمـنـده‌ات شـدیـم عــروسِ بــرادرم


خود را کمر خمیده بر این راه می‌کِشی            مـویـت سـفـیـد شـد چـقـدر آه می‌کِـشـی

در زیر آفـتـاب بـبـیـن سـوخـتـی رُباب            یک‌لحظه هم بخواب ببین سوختی رُباب

تاول زده است رویِ تو ای خاک بر سرم            شــرمـنــده‌ات شُـدیـم عـروسِ بــرادرم

خار است خارِ غربت صحرا به دامنت            هِی تا مَـکُـن لـبـاسِ عـلی را به دامنت

پلکت که ریخت گریه به پیراهنش مَکُن            در خـاطـرت لبـاس عـلی را تنش مکن

در خواب ناله‌ات: گل دامان من کجاست            از خواب می‌پَری که علی جان من کجاست

یک جـرعـه آب تـکـۀ نـانی عروس ما            پـیـرم مکـن هـنـوز جـوانی عـروسِ ما

نجوا مکن خزان‌زده‌ام غنچه‌ام کجاست            من تازه مـادرم چه کـنم بچه‌ام کجاست

شد خـانـه‌ام خـراب بُـرو سوختی رُباب            از زیـرِ آفـتـاب بُـرو ســوخـتـی رُبـاب

نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل مستند نبودن تحریفی بودن حذف شد؛ همانگونه که بسیاری از علما و محققین همچون علامه بیرجندی؛ شیخ عباس قمی و .... در کتب کبریت احمر (ص ۱۴۱) منتخب التواریخ ( ص ۲۲۴) مقتل تحقیقی (۲۲۹) پژوهشی نو در بازشناسی مقتل سیدالشهدا (ص ۲۴۰) و ...تصریح کرده اند موضوع نبش قبر و سر به نیزه زدن حضرت علی اصغر صحت ندارد و تحریفی است!! این قصۀ جعلی و ساختگی برای اولین بار در قرن سیزدهم در کتاب ریاض القدس آن هم بدون هیچ استنادی تحریف شده است « کتاب ریاض القدس توسط علما و محققین تاریخی جزء کتب تحریفی معرفی شده است»؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.



دیدی به رویِ نیزه علی تاب می‌خورَد            گـفـتی که نیـزه‌دار چه بَد آب می‌خورَد



هـنـگـام اسـتـراحـتِ ایـن نـیــزه دارهـا            آرام مـی‌روی ســویِ آن نـیـزه بـارهـا



بر رویِ نیـزه رویِ عـلی را نشان نده            در بیـن شـانه مـویِ عـلی را نشان نـده